Start

Styrelseinfo

Organisation

Verksamhetsplan

Studiecirklar

Resor

Bli medlem

Gästbok

SPRF:kören

Café 20

Närradion

Protokoll

Försäkring

Historik

Bilder

Stadgar

Länkmagasin

 

vaderVädret  i Boden

walk

Promenera Mera!

Samlimg

Kvarnängen

måndagar kl.10.00

 

 

Promenader förbättrar minnet

Ny forskning visar att minnescentrum i hjärnan blir större hos äldre som promenerar raskt och regelbundet – och att förändringen är tillräckligt stor för att motverka den minskning av hjärnvolymen som kommer med åldern.

Det räckte med tre raska promenader i veckan för att försökspersonerna såväl skulle få bättre resultat på minnestest som öka storleken på sitt hippocampus, en del av hjärnan som styr bland annat minnesfunktionen.

Forskarlaget från flera mellanamerikanska universitet delade upp 120 försökspersoner i två grupper. Samtliga deltagare var i sextioårsåldern. Den ena gruppen fick promenera i motionstempo 40 minuter under tre gånger i veckan. Kontrollgruppen gjorde ett speciellt program med stretching-övningar.

I slutet av testperioden noterade forskarna att bägge grupperna klarade ett så kallat spatialt minnestest bättre, den del av minnet som hjälper oss att hitta rätt väg igen eller finna saker som vi lagt bort.

Lätt att genomföra

När de undersökte deltagarnas hjärnor med magnetresonanskamera upptäckte de att promenadgruppen dessutom hade fått en ökning med två procent av den del av hjärnan som kallas hippocampus. I stretchinggruppen minskade istället deltagarnas hippocampus med i snitt 1,4 procent under det år studien pågick, vilket motsvarar den naturliga minskningen i den åldern.

De som fått större hippocampus hade dessutom mer av en särskild tillväxtfaktor i blodet, ett ämne som anses kopplat till hjärnhälsa.

– Det är mycket intressant och stödjer en teori som funnits ett tag om att fysisk träning kan främja omvandlingen av hjärnans stamceller till mogna, fungerande hjärnceller, säger Gary Kennedy, ansvarig för avdelningen för geriatrisk psykologi vid Montefiore Medical center i New York i ett pressuttalande.

– Att gå är enkelt och okomplicerat och du behöver inte tillhöra en träningsklubb, även om andra aeroba aktiviteter har samma effekt, säger Kirk Erickson, den forskare som ansvarat för studien, i samma pressuttalande.

– De som ägnar mer energi åt träningen och är mer aktiva tenderar att få ett bättre resultat, en större förbättring.


Författare: Michael Nyhaga

BBC- artikel:

Moderate exercise such as walking 'boosts memory power

 

boden.avd220@skpf.se.